Kirjoitin
Blueslove-lehden tuoreimpaan numeroon jutun Dave Forestfieldistä,
ajatuksenani aloittaa työnimeltään ”lauluntekijän juttusilla”
teeman alla kulkeva juttusarja, missä haastattelen kotimaisia
rootsmusagenren artisteja, jotka levyttävät ainakin suurimmalta
osin itse kirjoittamiaan biisejä. Nyt kun BluesLovers ry aloitti
tämän blogin pitämisen, juttusarjaa tuntui sopivalta jatkaa
täällä. Black River Bluesman julkaisi tänä vuonna uuden albumin,
”Moonshine Medicine”, ja suureksi riemukseni Jukka Juholalla
löytyi aikaa tähän haastatteluun, joten pidemmittä puheitta
asiaan:
JK:
Alusta on aina hyvä aloittaa, niin kysytään ensin, että mikä
Sinut sai innostumaan musiikin soittamisesta ja tekemisestä alun
perin?
JJ:
Ensin kiitos Jari Kukkonen ja BluesLovers ry. On kunnia olla
maineikkaan yhdistyksenne vieraana blogihaastattelussa! Teette paljon
arvokasta työtä.
Kotona
piti opetella pianonsoittoa jo lapsena. 70-luvun alussa sitten tuli
rokkihommat ja blues, jotka olivat niin vaikuttavia, uusia ja
ihmeellisiä asioita, että pakko oli unohtaa Aaronit ja alkaa
soittaa kitaraa. 12-13-vuotiaana perustettiin eka bändi, ”Breakdown”
ja tehtiin eka biisi ”Electric Töpsel Rock”. Trion backline oli
tyypillistä putkiradio-levarietuvahvistintasoa ja rummut
matkalaukku-ämpärivirityksiä . Kakkosnelostyypin strato-basso
rakennettiin itse veistotunneilla jne. Innostus siis oli kova.
JK:
Jokainen suomalainen musiikintekijä, joka tekee tekstejä
englanniksi, on varmaan saanut kyllästymiseen asti vastata
kysymykseen ”mikset laula suomeksi”, mutta kysytään sitä nyt
silti, eli oletko aina kirjoittanut tekstejä vain englanniksi?
JJ:
Todellakin tuohon saa vastata yhtenään mutta ei se haittaa. Laulu
on minusta ikään kuin yksi instrumentti muiden joukossa. Mielestäni
suomeksi laulaminen vie bluesin turhan kauaksi perusolemuksestaan –
vähän kuin soittaisi kanteleella punkkia. Voi niinkin tietysti
tehdä mutta itse en ole aina niin avarakatseinen. Kyllä jotkut
tekee aika luontevasti bluesia myös muilla kielillä kuin
englanniksi. No,
Ants in my Kitchen - albumilla (Black River Bluesman and the
Cockroach Combo, 2005) on Cranberry Railroad - biisissä on yksi
säkeistö suomeksi..
Nuorempana
olen tehnyt paljon biisejä suomeksikin mutta ne olivat enemmän
tollaista hippikamaa Pekka Streng – Incredible String
Band-akselilla.
JK:
Viime vuosina on puhuttu ja kirjoitettu paljon siitä millaisessa
muutoksen kourissa musamaailma, tai ehkä tarkemmin sanottuna
musabisnes on: cd-levyjen myynti laskee, kuin myös mp3:sten,
erilaiset netin ”striimauspalvelut” (Spotify, Google music, Apple
music jne.) ovat kovassa kasvussa ja toisaalta lp-levyjen myyntikin
on nousussa.
Mitä
mieltä itse asiasta olet, ja miten nuo muutokset ovat vaikuttaneet
omaan tekemiseesi, vai ovatko lainkaan?
JJ:
Ehkäpä meidän musiikkikin jo antaa aavistaa, ettei
myyntitilastoissa menestyminen juurikaan ohjaa musiikin tekemisiäni.
Levyjä me myydään eniten keikoilla. Levykaupoistakin niitä menee
mutta enemmän ulkomailla kuin Suomessa. Suoratoistopalvelut toimivat
marginaalimusiikissa lähinnä mainoksena, jos edes sellaisena.
Muutokset ovat vaikuttaneet myös siten, että julkaisimme
viimeisimmän levymme lp- ja cd-levynä sekä digitaalisesti.
Fyysiset formaatit myyvät toistaiseksi meidän tapauksessamme yhä
parhaiten vaikka levy on jaossa digitaalisesti lukuisissa
digikaupoissa ympäri maailman.
JK:
Innokkaana kitaransoiton harrastajana pitää toki udella
soittokamoistakin, eli käsittäkseni olet jo vuosia soittanut vain
Lowebow-merkkisillä
kitaroilla? Mitenkäs niihin päädyit? Ja millaisia vahvistimia
nykyään käytät? Lisäksi
slide-kitaran soittajilta tekee mieli kysellä aina myös
lempivirityksistä: avoin G, avoin D vai joitain muita?
JJ:
Pääsiallisessa duo-kokoonpanossani soitan vain Lowebow-kitaroita.
Ensimmäisen ostin vuonna 2009 ja nyt niitä on jo neljä. Ne ovat
otelaudattomia, keppikaulaisia kitaroita, joten niitä voi soittaa
vain putkella liu'uttelemalla. Niissä on tavallisesti yksi
bassokieli erillisellä ulostulolla bassovahvistinta varten. Lisäksi
useimmiten kolme kitarankieltä. Aina tarvitaan siis sekä basso-
että kitaravahvistin. Croaking Lizard-kvartetin lopetettua satuin
löytämään John Lowen ja hänen tekemänsä kitarat juuri oikealla
hetkellä. Ne kun sopivat täydellisesti tällaiseen duoon ja
musiikkiin, jota haluan tehdä.
Vahvistimissa
ja muussa tekniikassa olen huono. Mulla on bassoa varten Ampeg BA-115
HPT keikkavahvarina ja treenikämpällä seisoo hirvittävän iso
Fender Bassman. Kitaravahvistimena olen paljon käyttänyt keikoilla
Peavey Delta Bluesia. Sitten on pari käsintehtyä nimetöntä
putkicomboa, joita käytin esim. Moonshine-lp:n äänityksissä.
Chicken Song-biisin soitin levylle Intiasta raahaamillani
megafoni-tyyppisillä peltisillä kaiuttimilla. Usein keikoilla –
ja tietysti aina ulkomailla - soitan sillä backlinellä, mikä
lavalla on. Soundi tulee aika paljolti soittotavasta ja
Lowebow-kitaroiden ominaissoundista kuitenkin. Pedaaleja en osaa
käyttää ollenkaan. Ainoani on Bossin Overdrive varalla, jos on
vain puhdassoundisia styrkkareita tarjolla.
Viritykset
vaihtelevat. En juurikaan viritä kolmisointuun vaan useimmiten ovat
kielet vain kahdessa oktaavissa ja välissä yksi kvintti – jos
sitäkään, jolloin se on ikään kuin neljän kielen diddley-bow.
Tyypillisesti kuitenkin vain harvoin joku kieli on terssissä, ettei
pääse tulemaan turhan melodisia kuvioita. Baritoniskebat on
tavallisesti d-vireessä ja normaalimmat sikarilaatikkokitarat
g-vireessä. Toki käytän ”underslideä” eli eräänlaista capoa
helppoon transponointiin.
Soitan
myös soolokitaraa blues-bändissä, jonka ohjelmistossa on lähinnä
aika tunnettuja covereita. Tässä yhtyeessä käytän eniten vuonna
1979 ostamaani Fender Stratocasteria. Mulla on myös kaksi
Gibsonia(ES-335 ja ES-5) mutta olen jotenkin niin kasvanut tuohon
Fenderiin kiinni, että se tuntuu aina vaan luontevimmalta
soolosoittimena. Tässä roolissa viritys on pääsääntöisesti
normaali. Tietysti slide-biiseissä usein viritän avoimeen
E-vireeseen (esim. Dust My Broom) tai G-vireeseen (esim. I be's
troubled)
JK:
Double Headed Trouble levyn ja uusimman Moonshine medicine levyjen
julkaisun välillä vierähti useampi vuosi, 2011 – 2016, joten
lienee hiukan aikaista kysyä jotta mitäs levytysrintamalla on
seuraavaksi suunnitteilla mutta kysytäänpä silti, että onko esmes
livelevyn teko ollut ikinä suunnitelmissa?
JJ:
Ei ole vielä uusia suunnitelmia. Pikkuhiljaa sitä mukaa kun tulee
ideoita, biisejä ja jotain uutta, niin katsotaan.Ollaan useinkin
ajateltu live-levyn tekoa - studiossa kun ei samalla tavalla pääse
tunnelmaan. Ei silti olla tartuttu sen kummemmin toimeen vielä.
Ensi lauantaina (1.10.) meillä on ensimmäistä kertaa keikka
paikassa, jossa ei voi käyttää oikeaa rumpusettiä. Rakensimme
eilen nopeasti rummut erilaisista kanistereista, ämpäreistä ym.
romusta. Kuulosti heti hyvältä, mikä tietysti on paljolti osaavan
rumpalin ansiota. Mutta tällainenkin sattuma saattaa muokata
radikaalistikin meidän tyylin kehitystä.
JK:
Miten koet levyn ja liven eron? Eli äänitättekö studiossa biisit
mahdollisimman pitkälle yhdellä otolla alusta loppuun, ja taas
toisaalta, miten lähellä studiossa tallennettuja versioita
lauluista haluat pitää niistä keikoilla esitettävät versiot? Ja
kuinka paljon soitatte uusia biisejä keikoilla ennen kun ne päätyvät
levylle?
JJ:
Toisinaan äänitetään laulu erikseen. Aina se ei ole oikein
mahdollista, koska monissa biiseissä on unisono-juttuja mutta ne
ovat vaistonvaraisia, eikä nuotitettuja tai kovin tarkkaan sovittuja
muutenkaan. Siksi paremmin toimii kerralla purkkiin-menetelmä. Andy
lisäilee jälkeenpäin jotain perkussioita ja räsähdyksiä.
Useimmat
biisit elävät koko ajan. Keikalla niihin tulee uusia osia, juttuja,
improvisaatiota ja jumitusta. Me ei treenata kuin
kenraaliharjoitukset ennen keikkoja, joten livenä huvittaa kokeilla
kaikenlaista fiiliksen mukaan. Se tuo myös jännitystä ja
vaaratilanteita, mikä nostattaa fiilistä lavalla.
On
biisejä, jotka on tehty valmiiksi vasta studiossa kun taas toisia on
voitu soittaa pidempään. Jotkut biisit eivät onnistu millään
studiossa eivätkä ole päätyneet levylle vaikka niitä keikoilla
soitetaankin. Tuoreeltaan äänitettyihin kappaleisiin tallentuu
paremmin innostus ja energia. Kauemmin soitettuihin taas on ehtinyt
keksiä kaikenlaisia juttuja enemmän.
JK:
Keikkailette havaintojeni mukaan enemmän Suomen rajojen ulko- kuin
sisäpuolella, joten kiinnostaisi kovasti kuulla kommenttejasi eri
maiden yleisöistä?
JJ:
Niin - laskin, että keikkaa ollaan tehty 16 maassa. Yleistykset
tietysti ovat aika vaarallisia. Itse näkemäni perusteella sanoisin,
että yleisöjen erot ovat mielestäni suuremmat eri keikkapaikkojen
kuin eri maiden välillä. Blues-yleisöissä, ainakin Suomessa, on
hiukan enemmän kahtia jakautumista puolesta ja vastaan meidän
epäkonventionaalista bluesiamme kohtaan kuin rokimmissa mestoissa.
Amerikkalaiset tuntuvat olevan todella välittömiä, kohteliaita ja
huomaavaisia. Siinä missä Suomessa lähestytään esiintyjää
vain, jos koetaan, että on hyvin tärkeää sanottavaa tai on tehty
aivan erityisen suuri vaikutus, amerikkalaiset (ainakin
etelävaltioissa) tulevat aina heittämään muutamat kehut ihan
spontaanin luonnollisella tavalla. Suomalainen todella tarkoittaa
mitä sanoo – niin tarkoittaa toki amerikkalainenkin useimmiten,
mutta kevyemmällä skaalalla. Joissain Amerikan Etelän
kaupungeissa, joissa olemme soittaneet 3-4 kertaa, meillä on aika
fanaattinen fanikanta, joka osaa biisit ulkoa ja moshaa lavan edessä
– Suomessa sellaista sattuu harvemmin.
JK: Lauluntekijöiden kanssa keskustellessa kiinnostaa aina kovasti kuulla, millaisia insipiraation ja luovuuden lähteitä/apukeinoja kenelläkin on. Peter Gabriel esimerkiksi kertoi joskus jossain haastattelussa, että kun hänellä on hankaluuksia saada lauluihin sanoituksia aikaan, hän lähtee pitkälle junamatkalle, koska juna on hänelle ympäristö, missä tekstejä alkaa helpommin syntyä. Onko sinulla mitään vastaavia tapoja tai paikkoja, jotka auttavat vaikkapa laulujen sanoitusten valmiiksi saamisessa?
JJ:
Eniten olen tehnyt biisejä autolla ajaessani. Jotenkin sitä on
vastaanottavaisessa, keskittyneessä tilassa yksin auton nupissa. Kun
vain tulee jokin biisi-idea, syntyy koko teksti hyvin helposti.
Sellaiset 100km kuluu lyhyeen tekstiin ja 200 - 250 km vähän
monimutkaisempaan. Melodiaan ja varsinkaan soinnutukseen ei monta
kilometriä mene – tai oikeastaan ne syntyvät samanaikaisesti
sanojen kanssa sivutuotteena.
Olen
tehnyt paljon myös matkustellessa tekstejä. Ne kertovat silti ani
harvoin jostain konkreettisesta paikasta tai tapahtumasta – ne
toimivat vain inspiraation sytyttäjinä. Itse arvostan eniten
biisintekijöitä, joiden sanoituksissa ei ole mitään tarinaa, ei
selkeästi sanota suoraan mitään konkreettista, vaan kuulija muovaa
itse oman käsityksensä ja maisemansa kuulemansa perusteella.
JK:
Millaista musiikkia nykyään kuuntelet?
JJ:
Tänä syksynä taas on ollut vanhan maalais-bluesin vaihe. Olen
käynyt läpi vanhoja levyjä, kuten George Mitchellin ja Alan
Lomaxin peltoäänitykset.
Jatkuvassa
kuuntelussa ovat myöhemmän ajan Mississippi Hill Country-suuruudet
ja sitä tyyliä lähellä olevat. Esimerkkeinä RL Burnside, Junior
Kimborough, Little Joe Ayers ja näiden kolmen laaja jälkipolvi sekä
Robert Belfour, Mr.Tater, Elmo Williams & Hezekiah Early ja Rev.
KM Williams.
Muita
sekalaisia viime aikoina soittimeen singahtaneita suosikkejani ovat
mm. Chicken Legs Weaver, Marc Ribot, Thåström, Jack White, Duke
Garwood, Hugo Race, Erik Satie, Vladimir Mišík
ja tietysti aina Deltahead.
Vuosi
vuodelta huomaan kuuntelevani yhä enemmän monenlaista avant-gardea.
Tiskatessa
tapanani on laittaa Peter Brötzmannia soimaan kovalla.
Teksti
Jari Kukkonen, j.t.kukkonen@gmail.com
Black
River Bluesmanin kotisivut:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti